Prosjektil presenterer sine undersøkelser

Presenterte funn fra Egersund Havn i REDII Ports

09/09/2024

Presentasjon av funnene fra Egersund Havn under det 6. prosjektpartnermøtet i REDII (Renewable Energy Development and Intelligent Implementation in PORTS), 4.-5. september.

Under REDII-partnermøtet i Egersund presenterte Prosjektil funn om produksjon og opptak av grønn metanol innenfor havnens område. Mulighetsstudien fokuserer på både E-metanol og biometanol. Den kartlegger lokalt tilgjengelige ressurser for E-metanolproduksjon, inkludert CO2 fra lokal fiskeriindustri og grønt hydrogen fra hydrogenanlegget på Kaupanes. For biometanolproduksjon identifiserer studien flis tilgjengelig innenfor havnens område.

Analysen tar for seg om lokale ressurser kan støtte produksjonen av 11 000 tonn grønn metanol årlig, som er det årlige drivstofforbruket til ett containerskip. For E-metanol inkluderer utfordringene sesongmessige svingninger i CO2-tilgjengeligheten fra lokal fiskeindustri og behovet for en 16-dobling av kapasiteten til det grønne hydrogenanlegget i Kaupanes. For biometanol er det sterk konkurranse om flis, noe som gjør at prisene stiger flere ganger i året.

I begge tilfeller er produksjonskostnadene betydelig høyere sammenlignet med fossilbaserte metoder. Den dynamiske og innovative naturen til produksjon av alternativt drivstoff for skipsfartsindustrien forventes imidlertid å redusere disse kostnadene over tid.

Egersund Havn valgte grønn metanol på grunn av de viktigste fordelene som marint drivstoff: kompatibilitet med eksisterende motorer, enkel transport og bunkring, og kostnadseffektiv bruk av eksisterende infrastruktur.

Representanter fra 16 partnerorganisasjoner som er involvert i det EU-finansierte prosjektet deltok på det 6. partnermøtet for å diskutere deres fremgang, utfordringer, resultater og prestasjoner. REDII Ports fokuserer på programmets smarte spesialiseringsområde for fornybar energi fra havnemyndighetenes perspektiv. Prosjektet tar sikte på å utnytte ressurser for teknisk gjennomførbar og økonomisk rimelig produksjon, lagring og forbruk av renere energi og drivstoff. Den refererer spesifikt til fem alternativer fremmet av REDII 2018/200- og AFID 2014/94-direktivene som er relevante for et havnesamfunn: elektrisitet (land/vannkraft, kraft/batteri), vind/sluse/tidevann/sol, biodiesel, hydrogen og ammoniakk/metanol. Dette initiativet vil gjøre det mulig for minst 250 havner og involverte eksterne organisasjoner å ta informerte beslutninger om disse sakene.

English version:

Presentation of the Findings of the Port of Egersund during the Sixth REDII (Renewable Energy Development and Intelligent Implementation in PORTS) Project Partners Meeting, 4th – 5th September 2024

During the Sixth REDII Partners’ Meeting held in Egersund, the Port of Egersund’s consultant, Prosjektil, presented findings on the production and uptake of green methanol within the port’s territory.

The feasibility study focuses on both E-methanol and Biomethanol. It maps locally available resources for E-methanol production, including CO2 from local fishing industries and green hydrogen from the green hydrogen plant in Kaupanes. For Biomethanol production, the study identifies wood chips available within the port’s territory.

The analysis addresses whether local resources can support the production of 11,000 metric tons of green methanol annually, which is the yearly fuel consumption of one container vessel.

For E-methanol, challenges include seasonal fluctuations in CO2 availability from local fishing industries and the need for a 16-fold increase in the capacity of the green hydrogen plant in Kaupanes.

For Biomethanol, there is strong competition for wood chips, causing prices to rise several times a year.

In both cases, production costs are significantly higher compared to fossil-based methods. However, the dynamic and innovative nature of alternative fuel production for the shipping industry is expected to reduce these costs over time. The Port of Egersund chose green methanol due to its key benefits as a marine fuel: compatibility with existing engines, simple transportation and bunkering, and cost-effective use of existing infrastructure.

Representatives from 16 partner organizations involved in the EU-funded project attended the Sixth Partners’ Meeting to discuss their progress, challenges, results, and achievements.

REDII Ports focuses on the Programme’s Smart Specialisation area of Renewable Energy from a port authority’s perspective. The project aims to exploit resources for technically feasible and economically affordable generation, storage, and consumption of cleaner energy and fuels. It specifically references five alternatives promoted by the REDII 2018/200 and AFID 2014/94 Directives relevant to a Port Community: electricity (shore/hydro, power/battery), wind/lock/tide/solar, biodiesel, hydrogen, and ammonia/methanol. This initiative will enable at least 250 ports and involved external organizations to make informed decisions on these matters.

 

REDII Ports Interred North Sea Co-founded by the European Union

Eigersund Næring og Havn KF

Postadresse:
Eigersund næring og havn KF
Postboks 117
4379 Egersund

Besøksadresse:
Strandgaten 2, Egersund