Stort besøk i sommer
Flere enn forventet
Til tross for den spesielle situasjon i år, så har det vært overraskende mange besøkende i Egersund. Mange reiselivsaktører var forberedt til å gjøre sitt beste for kun å overleve i år og komme sterkere tilbake i 2021. Flere aktører måtte snu sine tidligere planer fort og bruke alle sine krefter for å tiltrekke seg flest mulig norske turister. De færreste trodde imidlertid ikke at det skulle være nok for å overveie det internasjonale markedet. Dette var bakgrunnen for at mange reiselivsaktører i Egersund var villige til å gå sammen om en felles sommerkampanje, som ble en stor suksess.
Turistkontoret ble i år flyttet til et nytt lokale, noe som viste seg å være svært positivt. Det har kommet mange tilbakemeldinger om at den nye plasseringen til turistkontoret i Grøsfjell-bygget har vært ideell. Her var vi samlokalisert med Coastal Adventures og samarbeidet med både Grand Hotell Egersund og Coastal Adventures har fungert utmerket. Vi har hatt god kommunikasjon, felles praktiske løsninger, et godt miljø og mye aktivitet.
Godt besøk på turistkontoret
Til sammen har det vært 1672 besøkende på turistkontoret i sommer. Det er en økning på mer enn 200 personer fra i fjor og høyeste antall besøkende i de siste fire år. Naturligvis var de fleste turistene fra Norge, og også en god del fra Danmark. Fra slutten av juli og i hele august fikk vi besøk av flere europeiske turister, stort sett tyskere. Besøk i juni startet veldig forsiktig og fra begynnelsen av fellesferien tok det helt av. Antall besøkende i august er ganske likt som tidligere år.
Besøk på Trollpikken øker
Antall parkeringer på Trollpikken viser til en kraftig økning (3941) sammenlignet med i fjor (2517). Her var det flest besøkende og størst økning i juli (nesten dobbelt).
Denne trenden vises igjen også i data fra nettsiden visitegersund.no, der landingssiden for feriepakken Trollpikken ble nest mest besøkt side med 5907 visninger. Mest besøkte side var forsiden med 32 000 sidevisninger. Til sammen har det vært 118 000 sidevisninger gjennom hele sommeren, noe som er hele 219 % mer enn samme periode i fjor. Disse gode resultatene er takket være sommerkampanjen som ble satt i gang i slutten av mai. De andre sidene som ble mest besøkt var Egersund sentrum, butikker, opplevelser, Eigerøy fyr og turområder.
Bildet er tatt av Arne Ove Østebrøt
Første diagram viser utvikling av antall besøkende på turistkontoret gjennom siste årene. Kilde: statistikk fra turistkontoret.
Andre diagram viser utvikling av antall parkeringer på Trollpikken. Kilde: Eigersund Parkering KF